Acne behandeling

Oorzaak van acne?

Er zijn verschillende factoren die acne kunnen veroorzaken. Bij acne denken we meestal aan jeugdacne, toch komt acné ook bij volwassenen voor. Hormonen en bacteriën spelen een belangrijke rol bij het ontstaan van acne.

Door een verhoogde productie van talg kunnen de poriën soms verstopt raken. Deze verstopping maakt dat er een ophoping van talg ontstaat in de talgkliertjes. Deze omgeving is ideaal voor de groei van bacteriën die al in het talgkliertje aanwezig zijn. Na verloop van tijd gaat dit zich uiten in ontstekingen, ofwel acne.

acne-behandeling-peelings

Hoe verloopt een acne behandeling

Geduld en het consequent gebruik van de aangepaste producten is belangrijk. Tijdens de acnebehandeling kan het lijken alsof het probleem verergert, voordat we echte resultaten boeken.

Voorbereiding op de acne behandeling ​

Het is belangrijk dat je niet aan je huid prutst of de ontstekingen uitknijpt, omdat dit het probleem kan verergeren en littekens kan veroorzaken.

Daarnaast is het belangrijk dat je de juiste producten op de huid aanbrengt. Deze producten exfoliëren de huid (verwijderen dode huidcellen) en verminderen de talgproductie.

We starten met de aangepaste producten na een grondige huidanalyse, omdat elke huid anders is. Een persoonlijke opstart is uiterst belangrijk bij het boeken van goede, en blijvende resultaten

Al na enkele dagen zal de huid zuiverder zijn en minder blinken door de afname van talg. Alleen het gebruik van aangepaste producten thuis zal niet volstaan om de oorzaak van acne op te lossen. Het probleem bevindt zich in de diepere lagen, dus een acnebehandeling op maat is nodig.

Tijdens de acne behandeling

Na enkele weken kunnen we de oorzaak in de diepte aanpakken.

Het product wordt door een ervaren en opgeleide huidarts aangebracht. De behandeling wordt altijd op maat uitgevoerd, afhankelijk van het huidtype en de voorbereiding.

Een acnebehandeling bestaat meestal uit peelings en acne-reinigingen. Deze zijn nodig om een goed resultaat te bereiken.

Wat na een acne behandeling?​

We laten je niet aan je lot over; ook na de acnebehandelingen is het belangrijk dat je de juiste producten blijft gebruiken. Te rijke producten kunnen je resultaat negatief beïnvloeden.

Mocht er toch een kleine terugval zijn, neem dan tijdig contact op. Hoe sneller we je huid kunnen evalueren, hoe makkelijker het is om er weer controle over te krijgen.

Behandelingen bij acne bestrijding

Chemische of medische peeling

We beginnen bij het behandelen van acne in het gelaat steeds met chemische of medische peelings. Deze gaan de huid zuiverder en stabieler maken.

Laserbehandeling bij acne

Als de acne minder of niet meer actief is kunnen we overgaan tot laserbehandelingen. Een laserbehandeling zorgt dat de roodheden van de ontstekingen gaan vervagen. Dit zorgt voor de egaliteit van de huid.

Aanvullende behandelingen

Bij acne in het gelaat kunnen er soms ook acne littekens achterblijven. Ook dit probleem kunnen we aanpakken. Behandelingen die hiervoor een oplossing kunnen bieden zijn chemische peelings, medische microneedling of radiofrequentie met microneedling.